Przedstawiamy kolejny przewodnik dla nauczycieli polskich szkół, przygotowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. W poprzedniej publikacji zgłębialiśmy obszary sztucznej inteligencji, koncentrując się na narzędziu, które zrewolucjonizowało świat edukacji – ChatGPT, a teraz zastanawiamy się nad kreatywnością dużych modeli językowych.
Chat GPT w szkole. Szanse i zagrożenia
W poradniku Chat GPT w szkole. Szanse i zagrożenia odpowiadaliśmy na pytania dotyczące istoty sztucznej inteligencji i jej zastosowań w edukacji. Omawialiśmy szczegółowo narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję, przedstawiliśmy ChatGPT i analizowaliśmy jego wpływ na proces nauczania. Dodatkowo zwróciliśmy uwagę na kluczowe elementy pracy pedagogicznej z wykorzystaniem bota.
Publikacja ukazała się w lipcu 2023 roku, w czasie, gdy społeczność akademicka i szkolna była poruszona dynamicznymi zmianami spowodowanymi pojawieniem się ChatGPT. Poradnik miał na celu udzielenie odpowiedzi na wpływające do Ministerstwa Edukacji i Nauki pytania dotyczące autentyczności prac, a także przedstawienie opinii naukowych na temat bota.
Wyzwania dla współczesnej szkoły
Od tego czasu wiele się zmieniło w związku z dynamicznym rozwojem zaawansowanych modeli językowych, dlatego postanowiliśmy wydać kolejny poradnik, zatytułowany Do czego AI nie służy, skupiający się na modelach językowych. Dokument ten wychodzi naprzeciw zmieniającym się czasom i potrzebom edukacyjnym.
W dzisiejszym świecie jedyną stałą wydaje się nieustanna zmiana. Kompetencje, które nabywamy w szkole i życiu dorosłym, starzeją się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Zjawisko to wynika z gigantycznego przyrostu nowych informacji w krótkim czasie. Stąd też naszym celem jest zrozumienie, które kompetencje stają się kluczowe w kontekście szybko zmieniających się realiów edukacyjnych.
Sztuczna inteligencja a kreatywność
Według modelu 4K kluczowymi umiejętnościami są: kreatywność, komunikacja, krytyczne myślenie i kooperacja. Kreatywność była dotychczas uznawana za kompetencję typowo ludzką, ale jej definicja, w związku z rozwojem badań nad generatywną sztuczną inteligencją, znów staje się przedmiotem debaty, również w kontekście edukacyjnym.
W przewodniku Do czego AI nie służy zastanawiamy się nad kreatywnością dużych modeli językowych, analizujemy etyczno-moralne aspekty korzystania z nich oraz prezentujemy wskazówki dla nauczycieli. Ostatni rozdział skupia się na przykładach niepożądanych zachowań użytkowników AI w szkole oraz definiuje zagrożenia związane z wdrażaniem rozwiązań AI w edukacji.
Podsumowanie i ciekawostka
Jako ciekawostkę traktujemy podsumowanie dokumentu, które zleciliśmy do wygenerowania modelowi językowemu zgodnie z przygotowanym przez nas promptem. Szczegóły znajdują się w pierwszym rozdziale poradnika.
Zapraszamy do zgłębiania tej fascynującej tematyki i odkrywania świata sztucznej inteligencji oraz jej roli w procesie uczenia się. Celem poradnika, opracowanego z inicjatywy grupy roboczej AI w Edukacji, jest nie tylko dostarczenie nauczycielom informacji, lecz także wsparcie ich w radzeniu sobie z wyzwaniami współczesnej edukacji.