W środę, 29 maja, Planetarium Śląskie w Chorzowie stało się centrum innowacji technologicznych. Dzień Bezzałogowych Systemów Powietrznych, będący częścią Tygodnia Latania w Europejskim Mieście Nauki - Katowice, przyciągnął entuzjastów lotnictwa, technologii dronowych, naukowców oraz specjalistów z branży. Uczestnicy mieli okazję poznać najnowsze osiągnięcia w dziedzinie bezzałogowych statków powietrznych (BSP) oraz uzyskać wgląd w perspektywy ich przyszłego rozwoju.
Konferencja popularnonaukowa
W godzinach 10:00-16:00 odbyła się konferencja popularnonaukowa poświęcona zagadnieniom zastosowania bezzałogowych systemów powietrznych w lotnictwie cywilnym i wojskowym. W programie znalazły się panele dyskusyjne i prezentacje dotyczące aktualnych przepisów prawa lotniczego, przemysłu dronowego oraz zastosowania dronów w różnych sektorach.
Konferencja rozpoczęła się od panelu na temat aktualnych przepisów prawa lotniczego w odniesieniu do BSP oraz stanu obecnego i perspektyw rozwoju przemysłu dronowego. Następnie omówiono koncepcję U-space i Strategii 2.0 oraz wykorzystania dronów w przestrzeni miejskiej.
Jak wytresować drona?
Jednym z kluczowych punktów konferencji był panel dyskusyjny pt. "Jak wytresować drona? Rzecz o edukacji dronowej". Moderowany przez Sławomira Kosielińskiego, prezesa zarządu Fundacji Instytut Mikromakro i głównego organizatora Droniady GZM 2024, panel zgromadził ekspertów w dziedzinie edukacji dronowej, którzy dzielili się swoimi doświadczeniami i wizjami na temat przyszłości edukacji w zakresie technologii dronowych.
Podczas panelu Karol Cheda, przedstawiciel zarządu Akademia UAV sp. z o.o., podkreślił znaczenie odpowiedniego kształcenia w zakresie dronów:
Kompetencje weryfikuje potrzeba rynkowa. Mamy w Polsce ponad 250 tysięcy operatorów zgłoszonych w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, nieco mniej pilotów. Teraz przychodzi moment weryfikacji przez rynek. (...) Kluczowe jest interdyscyplinarne podejście, analizowanie wielu danych jednocześnie i zwracanie uwagi na różne aspekty. Potrzebna jest edukacja, kształcenie w zakresie świadomości zagrożeń wynikających z bezzałogowców; korzyści również, ale przede wszystkim zagrożeń, aby wiedzieć, jak na nie reagować.
Dr hab. inż. Damian Gąsiorek, dyrektor Centrum GovTech, mówił o kompetencjach, które są niezbędne dla rozwoju technologii dronowej:
Z jednej strony potrzebujemy ludzi, którzy będą pilotować drony – są oni niezwykle potrzebni. Z drugiej strony, potrzebujemy ekspertów, którzy będą projektować drony oraz zadbają o jego cyberbezpieczeństwo. Systemy muszą być zaprojektowane w taki sposób, aby były zamknięte i nie pozwalały na przejęcie nad nimi kontroli. Najistotniejszą kompetencją – kompetencją przyszłości, o której wszyscy mówią – jest umiejętność zabezpieczania danych, aby uniemożliwić włamania.
Marcin Dziekański, pełnomocnik GZM ds. technologii bezzałogowych, kierownik projektu „Drony nad Metropolią” zwrócił uwagę na nowe możliwości zawodowe, które otwierają się dzięki dronom:
Wraz z Politechniką Śląską planujemy powołać Centrum Kompetencji Systemów Bezzałogowych. Tam będziemy kłaść nacisk na łączenie różnych obszarów kompetencji. (...) Dodamy do tego kompetencje miejskie oraz połączymy biznes. Kluczem jest płynność przemieszczania się między kompetencjami i łączenie umiejętności, a to potrafią robić młodzi ludzie.
Dr inż. Aldona Rosner, kierownik Działu Kształcenia i Popularyzacji Nauki, Centrum Kształcenia Ustawicznego – filia Politechniki Śląskiej w Rybniku, mówiła o roli nauczyciela w kontekście zainteresowania młodych ludzi dronami:
Przede wszystkim to uczniowie muszą wykazać się zainteresowaniem i chęcią nauki. Nauczyciel pełni rolę opiekuna i mentora, ale to uczniowie wykonują dużą część pracy. Ważne jest czy chcą ćwiczyć, przygotowywać się, jak podchodzą do zrozumienia działania dronów i komunikacji z nimi, a także jak reagują w sytuacjach awaryjnych. Poza umiejętnościami technicznymi i manualnymi, kluczowe są kompetencje w zakresie programowania i techniczne myślenie. Dodatkowo, w konkursie Droniada Junior kładliśmy nacisk na pracę zespołową, wymagając tworzenia drużyn dwu- lub trzyosobowych. To nie tylko rozwija umiejętności techniczne, ale również kompetencje miękkie, takie jak współpraca i komunikacja, które są niezwykle cenione na rynku pracy.
Kpt. dr inż. Krzysztof Górski, kierownik Katedry Informatyki Akademii Wojsk Lądowych, podkreślił znaczenie wielodyscyplinarnych kompetencji w przyszłości:
Za kilka lat wiele kompetencji może zostać zastąpionych przez sztuczną inteligencję, zwłaszcza w obszarze pilotażu dronów. Obserwując młodych adeptów sterowania dronami, widzę, że latanie nimi staje się coraz mniej skomplikowane. Przyszłe szkolenia muszą kłaść nacisk na multidyscyplinarność, łącząc kompetencje miękkie i techniczne.
Dzień Bezzałogowych Systemów Powietrznych zakończył się wręczeniem nagród w ramach konkursu wiedzy nt. bezpieczeństwa realizacji operacji BSP. Była to doskonała okazja do podsumowania całego dnia pełnego inspirujących dyskusji i prezentacji.
Podsumowanie
#DroneDay był niepowtarzalną okazją do poszerzenia wiedzy na temat dronów i ich zastosowań, a także do udziału w dyskusjach z ekspertami. Panel „Jak Wytresować Drona. Rzecz o Edukacji Dronowej” podkreślił znaczenie interdyscyplinarnego podejścia do edukacji dronowej, zwracając uwagę na rozwijanie zarówno umiejętności technicznych, jak i kompetencji miękkich. Eksperci zgodzili się, że przyszłość technologii dronowych wymaga kompleksowego kształcenia, które przygotuje młodych ludzi do wyzwań związanych z projektowaniem, obsługą i bezpieczeństwem dronów. Panel ukazał również, jak ważna jest rola edukacji i nauki w tworzeniu nowej generacji specjalistów, którzy będą mogli skutecznie wykorzystywać drony w różnych sektorach.
Tydzień Latania (27 maja – 2 czerwca) to cykl wydarzeń skierowanych do wszystkich pasjonatów lotnictwa. Niezależnie od tego, czy lotnictwo jest Twoją pasją, sposobem na życie, czy niespełnionym marzeniem, znajdziesz tu coś dla siebie.