3 czerwca 2024 r. na Stadionie Śląskim w Chorzowie rozpoczęła się konferencja DroniadaTECH by Politechnika Śląska, będąca integralną część Droniady GZM 2024. Wydarzenie zgromadziło licznych ekspertów, naukowców oraz entuzjastów, którzy wspólnie dyskutowali o wyzwaniach i przyszłości zrobotyzowanej mobilności oraz roli dronów w zapewnianiu bezpieczeństwa publicznego.
Wizje, rozwiązania i wyzwania
Dwudniowa konferencja DroniadaTECH by Politechnika Śląska koncentruje się na wyzwaniach społecznych, ekonomicznych i technicznych związanych ze zrobotyzowaną mobilnością w różnych sektorach transportu: drogowym, kolejowym, morskim i powietrznym.
Pierwszego dnia sesję dotyczącą wyzwań społecznych otworzył Sławomir Kosieliński, prezes zarządu Fundacji Instytut Mikromakro, który przedstawił czynniki wpływające na powszechną robotyzację transportu. Dr Aleksandra Auleytner, partner Kancelarii Prawnej DZP, omówiła Akt o Sztucznej Inteligencji – dokument stanowiący fundament zrobotyzowanej mobilności. W trakcie wystąpienia poruszone zostały kwestie prawne i regulacyjne, które mają kluczowe znaczenie dla rozwoju technologii dronowych.
Panel dyskusyjny skupił się na wyzwaniach społecznych związanych z transportem autonomicznym. Uczestnicy wspólnie zastanawiali się, jak niwelować społeczne lęki i racjonalizować emocje związane z rozwojem technologii autonomicznych.
Podczas wydarzenia odbyła się również sesja poświęcona aspektom ekonomicznym. W trakcie rozmowy przedstawione zostały wyzwania, które stoją przed branżą transportową związane z niedoborem siły roboczej oraz cyberbezpieczeństwem wynikającym ze zrobotyzowania transportu.
Przyszłość technologii dronowej na rzecz bezpieczeństwa publicznego – Centrum GovTech
Technologie dronowe powoli stają się integralną częścią naszego życia, wpływając na wiele sektorów – od ratownictwa po monitorowanie środowiska. Drony mają potencjał do zrewolucjonizowania sposobu, w jaki zapewniamy bezpieczeństwo publiczne, ale ich implementacja wiąże się także z licznymi wyzwaniami technicznymi, regulacyjnymi i społecznymi. Panel pt. “Przyszłość technologii dronowej na rzecz bezpieczeństwa publicznego”, zorganizowany przez Centrum GovTech, zgromadził wybitnych ekspertów, którzy podzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem na temat roli dronów w zapewnianiu bezpieczeństwa publicznego. Rozmowę prowadził dr hab. inż. Damian Gąsiorek, profesor Politechniki Śląskiej, dyrektor Centrum GovTech.
Mariusz Sumara, inspektor Wydziału Zwalczania Przestępczości Środowiskowej Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Katowicach, podzielił się praktycznymi zastosowaniami dronów w ochronie środowiska:
Drony są wykorzystywane głównie do działań operacyjnych, które obejmują szeroko pojętą obserwację, utrwalanie i pozyskiwanie materiału dowodowego, a także śledzenie celów ruchomych. Na przykład, monitorujemy transporty przewożące niebezpieczne odpady, aby upewnić się, że są one realizowane zgodnie z przepisami. (...) Podczas pożaru składowanych substancji niebezpiecznych, drony pomagają analizować ryzyko, określać skład chemiczny związków oraz monitorować rozprzestrzenianie się zagrożenia. Używamy ich także do identyfikacji porzuconych odpadów niebezpiecznych, oceny ich składu chemicznego i podejmowania odpowiednich środków zaradczych.
Dr hab. inż. Wojciech Skarka, prof. PŚ, wydział Mechaniczny Technologiczny, opowiadał o najnowszych trendach w konstrukcji dronów oraz o projektach badawczych realizowanych przez Wydział Mechaniczny Technologiczny na Politechnice Śląskiej, które mogą przyczynić się do rozwoju bezzałogowych systemów powietrznych:
W naszym dronie solarnym integrujemy panele fotowoltaiczne bezpośrednio z materiałem kompozytowym, co pozwala na jednoczesne wytwarzanie i magazynowanie energii. Materiał ten nie tylko pełni funkcje strukturalne, ale także energetyczne. (...) Mamy również dostęp do materiałów, które przetwarzają energię termiczną na elektryczną, ale ich potencjał jest ograniczony. Wstępne analizy wskazują, że uzysk energii z przepływu energii termicznej jest mniejszy niż z energii świetlnej. Jeśli chodzi o projekty aplikacyjne, współpracujemy z partnerami z Ukrainy, Cypru i Grecji nad zastosowaniem dronów do walki z pożarami. Chcemy, aby nasze drony długo latające wspomagały samoloty gaśnicze w lokalizowaniu i gaszeniu pożarów. Przykładem tragicznych wyzwań, z jakimi borykają się piloci, jest wypadek sprzed kilku lat, gdzie samolot gaśniczy rozbił się, a jego załoga zginęła. Nasze drony mają współpracować z samolotami, aby zautomatyzować proces zrzutu bomby wodnej w ognisko pożaru, co zwiększy bezpieczeństwo i efektywność takich operacji.
Edyta Tylka-Kamińska, starsza specjalistka ds. marketingu we Flytronic Grupa WB mówiła na temat wyzwań związanych z etyką i prywatnością przy używaniu dronów w kontekście miejskim:
Stawiamy na wyszkolenie naszych operatorów. Nie każdy będzie latał dronem produkowanym przez naszą firmę. Najważniejsza jest kwestia wyszkolenia – pracownicy, którzy u nas szkolą, to doświadczeni operatorzy, doskonała kadra. Zatrudniamy takich ludzi i będziemy ich kształcić w przyszłości. To kluczowe, aby nasza kadra stawiała na bezpieczeństwo. Nasze drony są wykorzystywane przez służby mundurowe, co wiąże się z innymi, bardziej rygorystycznymi obostrzeniami. Operatorzy wyszkoleni przez nas mogą latać, ale tylko w ramach swoich służb.
Ppłk dr Józef Ledzianowski, doradca w Instytucie Badan Edukacyjnych o integracji człowieka z technologią:
Najważniejszą cechą jest wyobraźnia. Z doświadczeń wynika, że nie jest problemem nauczenie operowania urządzeniem – niektórzy uczą się tego w kilka godzin, inni potrzebują kilku dni czy tygodni. Jednak nie każdy ma wyobraźnię by wiedzieć, jak bezpiecznie i efektywnie wykorzystać te urządzenia. Największą trudnością jest połączenie kompetencji ludzkich z możliwościami technologicznymi sprzętu. (...) Rozumienie logiki maszyny zaprojektowanej przez inżyniera informatyka jest trudne, ponieważ myślimy wielowątkowo, a maszyny często działają zero-jedynkowo. Dopóki sztuczna inteligencja nie zacznie myśleć podobnie do nas, zawsze będzie bariera między człowiekiem a sprzętem. Kształcenie do wykorzystania technologii powinno zaczynać się od najmłodszych lat, ale jednocześnie musimy zachować umiejętność kontaktowania się jako ludzie. To ogromne wyzwanie dla projektantów, by przygotować maszyny do współpracy z ludźmi.
Podsumowanie
Pierwszy dzień DroniadaTECH zakończył się nakreśleniem szeregu inspirujących wizji i praktycznych rozwiązań, które pokazują, jak zrobotyzowana mobilność może kształtować przyszłość transportu i bezpieczeństwa publicznego. Wydarzenie dostarczyło uczestnikom wielu cennych informacji na temat przyszłości technologii dronowych oraz ich roli w zrównoważonym rozwoju i zapewnianiu bezpieczeństwa.
Panel "Przyszłość technologii dronowej na rzecz bezpieczeństwa publicznego" szczególnie wyróżnił się wśród sesji, dostarczając uczestnikom wartościowych informacji na temat zastosowania dronów w różnych sektorach. Eksperci zgodzili się, że kluczowe dla przyszłości technologii dronowej jest rozwijanie kompetencji w zakresie projektowania, pilotowania i zabezpieczania cyfrowego tych urządzeń.
Drugi dzień DroniadaTECH
Serdecznie zapraszamy do udziału w drugim dniu konferencji DroniadaTECH, który odbędzie się 4 czerwca 2024 roku na Stadionie Śląskim w Chorzowie. Czekają nas kolejne fascynujące sesje, w tym dyskusje na temat scenariuszy rozwoju rynku dronowego, które poprowadzą wybitni eksperci z Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa. Ponadto, uczestnicy będą mogli poznać wyzwania techniczne związane z wdrażaniem technologii dronowych oraz dowiedzieć się o najnowszych innowacjach i rozwiązaniach w tej dynamicznie rozwijającej się dziedzinie. Dołącz do nas, aby kontynuować odkrywanie przyszłości zrobotyzowanej mobilności i technologii dronowych podczas DroniadaTECH!